Har I Microsoft Entra ID, kan I også styre adgang til HabiCen og JustiCase den vej.
Illustration fra microsoft.com
Forudsætninger
Det er en forudsætning, at du er onboardet i Unik Admin, inden du går i gang. Med andre ord at du har svaret på invitationsmailen, og derved fået oprettet din administratorbruger i Unik Admin.
Før du går i gang med at skifte over til Entra ID, skal du sørge for:
- At have adgang til din Microsoft Entra ID administrationsside.
- At have adgang til Unik Admin.
- At en eventuel administratorkonto, der skal bruges som administrator i Unik Admin, er uploadet og synkroniseret til Entra ID (ellers vil kan du ikke søge den frem).
NB
Nederst i vores vejledning, kan du se vores FAQ, hvis du har spørgsmål undervejs i processen.
Indstillinger
Log ind i Unik Admin.
Nederst til venstre i menuen vælger du Indstillinger.
Autentifikationsmetode
Gå til siden med Autentifikation | Autentifikationsmetode.
Du bliver præsenteret for to metoder:
- Unik Cloud
- Entra ID
Unik Cloud er som standard markeret som aktiv udbyder. Ud for Microsoft Entra ID klikker du på knappen Skift udbyder.
Advarsel
Du skal læse advarselsteksten: Når du sætter Entra ID som autentifikationsmetode, bliver alle brugere i Unik Cloud slettet!
Brugerstyringen overtages af Microsoft Entra ID, og derfor fjernes alle manuelt oprettede brugere fra Unik Cloud. Oftest vil det kun være den ene administrator du sidder med, men er der andre, bliver de også fjernet. Det berører ikke brugere i Entra ID.
Sæt markering i Jeg er indforstået med at alle Unik Cloud brugere slettes og tryk på knappen Næste.
Etablering af trust
Du skal igennem to trin, hvor der opsættes trust mellem Entra ID og Unik Cloud.
Du skal først forbinde Unik Authenticator, og dermed give din organisation lov til at logge ind på Unik-produkter via deres Entra ID-konto.
Tryk på knappen Connect Unik Authenticator:
Når du har logget ind via det popup-billede, der kommer frem (hvor du enten indtaster din bruger-ID eller vælger fra en liste), skal du sætte markering i Samtykke på vegne af organisationen, når der anmodes om tilladelser, og trykke Acceptér.
Det betyder, at alle i din organisation kan logge ind på Uniks SaaS-platform med deres Entra ID.
Unik Synchronization Handler
Du er på siden med Etablering af tillid. Klik på Connect Unik Synchronization Handler.
Hvis du bliver bedt om at logge ind, så gør det.
Hvis du bliver spurgt om, hvilken Microsoft Tenant (MSFT Lejer ID) du vil tilknytte til Unik Cloud, så vælg den på listen. Afvent at processen bliver færdig – det kan tage lidt tid.
Tilladelser, der er anmodet om
Log ind med den Microsoft-konto der skal bruges (hvis du bliver spurgt), og klik så Acceptér.
NB
Her skal du IKKE have markering i Samtykke på vegne af din organisation, for så giver du alle i organisationen ret til at oprette apps på deres Entra – noget der normalt kun er for administratorer.
Klik efterfølgende Vælg ud for den Microsoft Tenant (MSFT Lejer ID), der skal bruges.
Der vil normalt kun være én på listen. Hvis du har adgang til flere Microsoft Entra ID tenants, så skal du sikre dig, at det er den rigtige.
Samtykke
Når applikationen meldes klar hos Microsoft, skal du give samtykke. Tryk på knappen Give samtykke.
Når der vises et flueben, og der står at Entra ID nu er forbundet til Unik Cloud, så tryk Næste.
Tilføj administrator
Da du gennemførte onboarding-flowet, blev du automatisk oprettet som administrator. Du kan nu fremsøge andre, der også skal være administratorer. Tryk Næste, når det er gjort:
Opsummering
Der vises en sidste opsummering.
Sæt markering i Når processen er afsluttet, bliver du logget ud. Herefter kan du logge ind med din Entra ID-konto og tryk Færdiggør opsætning, når du har tjekket, at det ser rigtigt ud.
Unik Admin Manuel synkronisering
Du kan synkronisere brugerne ved at gå på UNIK Admin og vælge Brugere. Brug knappen Synkroniser Entra ID brugere til at synkronisere dine Entra-brugere:
Ny aktiv autentifikationsmetode
Microsoft Entra ID vil nu vises som den aktuelle autentifikationsudbyder:
Se videopræsentationen
FAQ (Ofte Stillede Spørgsmål og kommentarer)
Hvad gør jeg med gæstebrugere?
Hvis du benytter Entra ID-opkoblingen, så er du nødt til at oprette eventuelle gæstebrugere i jeres Entra AD.
Hvilke brugere er det, der slettes, når Entra ID-forbindelsen opsættes?
Det er alle de brugere, der vises i listen i Unik Admin, der slettes. I de fleste tilfælde vil det kun være den ene bruger, der anvendes ved selve onboarding-processen, da hovedparten vil benytte synkroniseringen fra starten af.
Er det nødvendigt at lave en manuel brugerimport?
Nej, det er det ikke. Synkroniseringen af brugere fra Microsoft Entra sker i baggrunden, og det sker helt automatisk. Den manuelle import findes for de tilfælde, at brugeren er oprettet siden sidste synkronisering, og derfor ikke er på listen.
Hvis forbindelsen er oprettet, er det så ikke kun brugere på vores domæne, der får lov til at logge ind via deres Microsoft konto?
Jo, det er helt rigtigt. Dermed er det også jeres egne sikkerhedspolitikker der bestemmer, hvordan der logges ind (herunder to-faktor godkendelse).
Kan vi pege på en gruppe i vores Entra AD, så vi selv kan bestemme, hvilke brugere der kommer med over i HabiCen?
Nej, det er ikke understøttet i nuværende udgave. Vi håber at kunne have den del med i næste version af denne funktionalitet, hvor vi samtidig vil gøre det muligt at styre brugernes rettigheder, gennem tildeling til grupper direkte i Entra ID.
Hvad hvis jeg kom til at annullere undervejs?
Du starter bare tilkoblingen igen. Det er ikke nødvendigt at slette noget i Microsoft Entra ID-registreringerne inden du prøver igen, men skulle du have gjort det, så tager tilkoblingen højde for det.
Hvor kan jeg se de applications, der er oprettet i Microsoft Entra Admin Center?
